Projekt Kraków Street Foto opiera się, podobnie jak program 1/1, na indywidualnej relacji mistrza i ucznia.
W ramach jego realizacji Maria Dworak zorganizowała grupę 20 fotografów wolontariuszy chętnych do pracy z dziećmi oraz grupę 24 podopiecznych trzech krakowskich organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą: Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL, Fundacji Teatru Ludowego, Stowarzyszeniu SIEMACHA. Następnie przeprowadziła dwie edycje warsztatów wprowadzających do projektu dla fotografów. Warsztaty podzielone były na dwie zasadnicze części.
Pierwsza, poprowadzona przez pracowników CPES Parasol, dotyczyła pracy z dziećmi i trudności mogących się pojawić w trakcie realizacji projektu. Drugą prowadziła Maria Dworak przedstawiając projekt, jego założenia, program 1/1, mentorkę, organizację pracy. Przede wszystkim jednak zebrała liczne pomysły fotografów w jaki sposób i wykorzystując jakie metody chcieliby pracować z dziećmi. Ustalony został również wstępny harmonogram projektu oraz przydział fotografów do organizacji.
Tak powstały 3 drużyny. W Fundacji Teatru Ludowego i CPES Parasol są nimi dzieci ze szkół podstawowych, w Stowarzyszeniu Siemacha młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna. Uczestnicy są podzieleni na pary tak, że jeden fotograf uczy zawsze to samo dziecko. Fotograf przekazuje swojemu podopiecznemu tajniki fotografii oraz niezbędną wiedzę teoretyczną dostosowaną do jego potrzeb, zainteresowań i wieku.
Najważniejsza część projektu zasadza się na spotkaniach uczniów i mistrzów, wspólnych grupowych warsztatach w organizacjach oraz indywidualnych sesjach i plenerach, na które fotografowie umawiają się z dziećmi.
Do tej pory odbyły się zajęcia z malowania światłem, portretu, fotografii, cyfrowej, analogowej, a w grupie młodzieży miał miejsce też krótki wykład o właściwym doborze czasu, przysłony i czułości filmu oraz krótka historia fotografii z użyciem starych, analogowych aparatów.
Równolegle do warsztatów fotografowie umawiają się z dziećmi na plenery by działać w obszarze street foto i powoli zbierać materiał do wystawy, która ma być punktem finalnym projektu. Tematem wystawy będzie życie codzienne uczestników i przestrzeń, w której funkcjonują. Ulice. Dzielnice. Skwery. Bramy. Klatki. Podwórka. Miejsca, gdzie przebywają, gdzie się bawią, gdzie spędzają wolny czas. To ich rzeczywistość, tak jak sami ją widzą i jak chcą pokazać.
Uczestnicy projektu uczą się od siebie, dobrze bawią, dzielą tym, co dla nich ważne, co kochają, gdzie żyją i dzielą się pasją.
Podobnie do założeń projektu przebiega również relacja Marii Dworak z mentorką, Zofią Bisiak. Za nimi dwa spotkania, opowiadanie sobie o sobie, niekończące się dyskusje nad projektem, inspiracje, nowe pomysły, wizyta w Akademii Łucznicy i stały kontakt telefoniczny.
Maria zorganizowała również superwizję dla swoich fotografów prowadzoną przez pracownika CPES Parasol, w trakcie której rozmawiano o trudnościach w pracy, by rozwiązywać na bierząco wszelkie problemy. Przed uczestnikami jeszcze dwa miesiące pracy, wyjazd plenerowy, w trakcie którego zostaną przeprowadzone warsztaty z camery obscura, kolejna superwizja, organizacja wystawy na krakowskim Placu Szczepańskim. Na dzieci czekają również aparaty analogowe i klisze, które dostaną na 24 godziny by bez kontroli swojego opiekuna, móc fotografować, co tylko fantazja im podpowie. Zdjęcia te następnie będą wywoływać na specjalnie zorganizowanych zajęciach w ciemni.
Efekty wszystkich etapów pracy będą na bieżąco aktualizowane na stronie projektu, która pojawi się już w najbliższych dniach. Nie możemy się doczekać!